Koh Chang

Tidigt på lördagen gick minibussen mot Ko Chang där vi bokat fyra nätter i en bungalow på stranden bara för att göra ingenting i några dagar innan det åter blir dags att packa väskorna för att resa vidare.

Väl framme på hotellet visade det sig att det blivit dubbelbokningar och det var fler än oss, minst fem st, som blev utan rum precis på det här hotellet. Tanken att bara slänga in ryggsäcken på rummen och kasta oss i havet fick vi snabbt ändra. Eftersom de på hotellet sa att det var Hotell.com som felet låg hos ville vi inte boka via dem precis då och i stället fick vi vackert traska iväg för att finna ett rum, ryggsäckarna fick vi som väl var ställa på hotellet. Det var så packat med människor vart vi än vände oss, på gatan var det tjyvtjockt med människor och på stranden låg de som packade sillar, nästan på varandra. Vad är det här, det här var långt ifrån vad jag i vilket fall tänkt mig Koh Chang. Något rum på White sand beach kunde vi glömma. Vi fick veta att det var Big Budda day och många thailändare var lediga, och då åker de gärna ut på öarna.

När vi kom tillbaka till hotellet, utan att funnit ett rum, sa Skotten som jobbade där att han skulle hjälpa oss. -Sitt kvar här, ge mig fem minuter så åker jag och kollar hos en kompis. Han var borta i över en halvtimme och klockan närmade sig fem, snart skulle det bli mörkt och vi funderade om vi helt enkelt skulle försöka boka med hjälp av någon annan sida, ifall det åtminstone fanns tak över huvudet någon stans på ön. Till slut dök han upp och hade hittat ett rum halvvägs mot nästa strand. Han körde oss dit och såg till att vi fick det bra där, trevlig kille.

Det var verkligen ett mysigt ställe och vi trivdes jättebra, som på alla ställen i och för sig. Vi bokade två nätter på Keereeta för vi viste att det var fullt vid stranden ytterligare en natt och tänkte oss att eventuellt boka stranden senare även fast det innebar ytterligare en flytt. Senast vi åt var vid 9 och vi var såklart superhungriga och som väl var fanns det några Thai kök precis utanför och det blev både lunch och middag på en gång.

Sen blev det en välbehövlig dusch till hälften under bar himmel i det mysiga badrummet innan vi promenerade de 2 km det var till stranden. Vi lyckades faktiskt finna en mysig sittplats med kuddar och det blev en öl till Micke och en Maitai till mig.

Nästa dag hyrde vi moppe, det hade vi bestämt att vi skulle göra en av dagarna. Vi åkte söderut för att spana in stränderna och piren längst i söder. Jag säger bara det, det är läskigt branta backar att ta sig upp och ner för och serpentinvägar slingrar sig genom de brantaste partierna och det är bara att lita till bromsar och hästkrafter. Vi hittade dock bara en strand till vi kan tänka oss att bo på, det är avsevärt mycket lugnare men ligger också längre ifrån olika restauranger. Vi badade och låg några timmar i eftermiddagssolen innan vi åkte tillbaka till vårt rum för dusch innan långpromenaden till stranden där vi, som alltid, åt god mat.

Vi vågade oss att boka via Hotels.com igen och på måndagsförmiddagen flyttade vi ner till White sand lagoon resort och nu, nu har vi bara slappat 1 ½ dag till största delen i skuggan på stranden, njutit god mat och solnedgång. Idag är det onsdag och vi sitter på färjan över till fastlandet, på väg mot Angkor i Kambodja. Det här blir spännande på många sätt.

Äntligen bått hav.

Mysiga Keereeta, här kan vi bo igen även fast det ligger en bit från stranden.

Häftiga backar på moppe.

KokosnötsGott

Fina elefanter, och då menar vi fina utan ärr. omtänksamma ägare.

Pennys, där vi bodd för 10 år sedan.

Solnedgång

Dagen under ett träd = skugga, varför pressa?

Alla hjärtans dag <3

Goda frukter smakar bäst.

Kväll, solnedgång med någon i solstolen.

tröttnar aldrig på solnedgångar.