Angkor Wat - Dag 2

Efter frukosten begav vi oss 6,5 mil närmare två timmar i TucTuc mot Beng Mealea, en tur vi betalade extra för eftersom vi hellre ville se detta tempel i stället för en stads tur med marknader. Vägen till Beng Mealea gick genom flera byar och risfält. Riset var skördat för året och guiden sa att det varit helt grönt för två månader sen, mycket vackert hade det varit då. Han berättade också att han kom från en by i norr, att hans föräldrar var farmare och att han varje dag var tvungen att hjälpa till med risodlingen. De hade inga maskiner så de var tvungna att bearbeta riset för hand för att kunna äta det, han gillade inte det jobbet, ett arbete som finns återgett i lägsta rang i stenbilder i tempel. Farmarna som har de odlingar vi åkte igenom arbetade också för hand

Väl framme vid Beng Mealea fick vi gå längst trätrappor och broar eftersom det var säkrare. Ju längre in vi kom och ju mer vi såg och fick berättat desto mer magisk kändes platsen. Guiden berättade att templet faktiskt till stor del förstört sig själv på grund av dess konstruktion med något inåt lutande väggar som taket vilade på. Detta gjorde att när det väl rasade, rasade allt inåt och tempelgångarna blev mer som murar vilka vi faktiskt fick gick på. Många tror att det är naturen som förstört detta tempel eftersom det verkligen är överväxt och att träd växer igenom här och där.

Träd och natur har till stor del tagit över men man har rensat undan en del för att kunna bevara templet, från ovan kan man inte se templet fick vi veta. Rötterna till vissa träd verkar fungera som stöttepelare för vissa väggar och det är mäktigt att se dessa rötter som letar sig ner längst väggarna för att finna vatten. Vissa delar har nog faktiskt blivit förstörda av naturen också. En tempelgång vick vi gå genom, det var riktigt häftigt och man kunde ana väggarnas lutning.

När vi kommit igenom pratade guiden med några vakter och vi fick gå till en lugnare plats utan människor. Det bestod av kanske ¼ av templet och var till stor del faktiskt väldigt helt men antagligen för riskabelt att låta turister gå där i mängd. Vi fick utforska området själva och ta den tid vi ville. Det var spännande, häftigt och intressant. Vi gick runt ett hörn och klättrade över en massa stenar där ena väggen rasat och kunde gå in i två gångar som låg 90 grader mot varandra, i den ena gången hade taket till viss del rasat in men den andra var hel och fin. Det fanns många dörrhål men de kunde man inte gå in i eftersom stenblock låg i vägen däremot kunde vi gå ut på en liten innergård som vi inspekterade innan vi gick tillbaka till vår guide.

Det här templet, berättade guiden, var det enda i sitt slag med magnifika, likadana ingångar från alla väderstreck med enda skillnaden att den östra hade de traditionella biblioteken. Ingen vet när det uppfördes men man tror att det är byggt ungefär samtidigt som Angkor Wat eftersom det finns många likheter i arkitekturen. Vissa sniderier i stenarna kan vi också se är lika.

Vi har verkligen haft tur med vår guide som lyssnade in vad vi är för personer och tog oss till de platser som passar oss bäst eftersom det är svårt att hinna med allt på den korta tiden. När vi kom tillbaka till vår TucTuc var det bara att skumpa tillbaka till Siem Reap med ett lunchstopp på vägen.

Den sena eftermiddagen ägnades åt att besöka ”The killing field” som är ett monument över de kommunistiska åren, för att alltid komma ihåg historien och veta vad som gör att Kambodja är där de är idag. Vi fick gå runt och läsa på tavlor och guiden berättade om foton utan text. Tänk vad mycket vi lärt i skolan som fallit i glömska, antagligen för att det var för stort och svårfångat. Jag har trott att det långa kriget var det tuffaste men kommunismen tog 2-3 millioner liv. Nu önskar jag att utvecklingen fortsätter i dagens riktning, framåt, för alla fattiga människors skull. Alla barn går i skolan från 6 år, hälften går på förmiddagen och hälften på eftermiddagen. Jag förstod det som att barnen också kan hjälpa till hemma. Kan låta knasigt men det kanske är smart, i annat fall kanske vissa barn skulle bli tvungna att stanna hemma från skolan?? Men nog undrar jag om de fattigaste barnen vi såg verkligen kom till någon skola, jag hoppas i alla fall att de tog sig dit. Vi var hur som helst ganska tysta efter det här besöket.

På kvällen hann vi med ett dopp i poolen innan middagen som idag blev på en mycket lugn restaurang, tack till vår guide som ordnade det utan vår vetskap, egentligen skulle vi tydligen ha ätit på samma restaurang som igår. Vi tittade till nattmarknaden en stund men vi var helt enkelt för trötta för att handla och försäljarna var väldigt påflugna. Nog var det dumt att inte ens titta när vi blev erbjudna ”fladderbyxor” för 2 dollar (18 kr) och det hade funnits mer där jag tänkt att jag ska köpa, men vi åkte hem och sov istället.

Så länge de funkar används de

Fotografen i sikte

Vår chaufför

Lotusblomma

Träd vid Beng Mealea, rötterna är fachinerande

Södra entrén

Det ena biblioteket vid östra ingången

Träd som växt över taket

Rötter och vegetation tar över

Synligt hur väggarna rasat innåt

Den enda gången man fick gå igenom

Det andra biblioteket, magiskt överväxt

Genomgång

Del av västra entrén, inanför yttre muren

Den centrala pagodan

Det här var ingen officiell plats, det här och nedan hjälpte guiden oss att få se
Vänster - en hel gång
Höger - en till viss del rasad

Den hela

Den rasade

Mellan två gångar, man ser en "takbit" ligga längst in.

längre in i ruinen, mäktigt

mellan nästa kroppar

Innifrån den lite helare gången