Kamala, fredag 10/4 - söndag 12/4

På långfredagen var alla pigga och friska igen, skönt då det var Jennie och Johannas sista skoldag. De fick en rolig avslutning där de gick igenom en Songkrancermoni med efterföljande vattenkrig. Det ingen av eleverna visste var att vi var några föräldrar före detta lärarstuderande som smög i bakhåll. Det blev en blöt och rolig avslutning med många glada skratt.

Efter den blöta avslutningen åt vi lunch på Bakery tillsammans med farmor och Hasse, det fick bli vårt påskbord.

På lördagen låg vi på stranden större delen av dagen, eller rättare sagt låg vi mest i havet och guppade i vågorna som börjar bli större nu i slutet av säsongen. När det blev lunchdax och tjejerna skulle ta plats vid bordet fick de se en häftig insekt, eller vad det nu var. Djuret hade sex ben + ett benpar som mer liknade armar. Den reagerade lite som en människa och satte upp armarna för att skydda sig och såg riktigt rolig ut. När jag kom för nära med kameran hoppade den över och satte sig på den. En restaurangkille tog den sedan och satte upp den i ett träd, djuret klättrade snabbt uppåt.

Efter den sköna dagen på stranden åkte Micke, jag, Jennie och Johanna till Mr Lee´s skola där de hade familjedag med grillning, svampkastning med isvatten, burkkastning, auktion, lotteri och lite annat skoj. Det roligaste var nog att kasta svamp doppad i isvatten på Mr Lee "him self". Dagen anordnades till stöd för skolan och de flesta som var där var skolfamiljer. Auktionen inbringade nog en hel del pengar då det auktionerades ut hotellnätter, spa paket, söndagsbruncher mm. Micke ropade in ett Buddhahalsband som jag fick i tidig present.

När mörkret föll var familjedagen slut, vi tog oss ner till Songkranmarknaden för att spela på ett roligt spel lite liknande chokladhjul. Skillnaden var att i stället för hjul rullade en boll över en platta och landade på ett nummer. Hade man numret vann man en slant. Antagligen förbjudet spel då det handlar om pengar, kort var förbjudet att knäppa.

Jennie har länge väntat på att få flyga fallskärm efter båt och det inriktade vi söndagen på. Vi trängde ihop oss sex personer på två moppar och for över till Surin Beach på förmiddagen. Där letade vi upp båtkillarna och det visade sig att vattnet var för högt, vi var välkomna åter vid halv två. Hmm, ska vi stanna här eller åka hem till poolen och vänta. Det blev poolen. Halv två var vi i Surin igen, bara för att få veta att vågorna var för stora, det fans risk att båten skulle välta i vågorna inne vid landningen. Bättre lycka en annan dag, tur de tänker på säkerheten.

Vi packade ihop oss på mopparna igen och poolbadade fram till middagen. När vi låg i skuggan vid poolen ropade plötsligt Johanna -"En orm", vi flög upp i stolarna och såg oss omkring, och mycket riktigt krälade en orm in på gården. Den ringlade sig fram till Johannas och Jennies solstolar, fortsatte under dem och var på väg vidare mot farmors. Innan den nådde fram ringlade den över Jennies skor och tvär vände 90 grader och ringlade mot staketet och "hoppade" ut genom ett hål. Nog var det häftigt att se den 1½ m långa ormen, lite puls fick vi allt och stackars Jennie var helt förstörd. Skorna var vi tvungna att tvätta innan hon kunde ta dem på sig.

Middagen åt vi på Pavarotti, italienskt och fint värre. Tror det blev där p g a att det huset var ruskigt sunkigt och spöklikt för två år sedan och jag brukade säga att - "det huset måste va billigt, det köper vi och gör snyggt av". Tänk att det gick att göra någonting så bra av det sunkiga huset.

Nu ser vi fram emot morgondagen och det riktiga Songkran, det Thailändska nyåret.

Songkran tjuvstartade på skolan

Jennie blöter ner en redan blöt Johanna

Sussie tar en övningsvända runt kvarteret

Rolig insekt, kan vara en bönsyrsa?

Elevernas dröm, kasta iskalla svampar på läraren. Micke tror han är elev, hehe.

Tre på en moped är inga problem.

Glassmoppen kommer varje dag, cirka 16:53.

Det är skönt att se vad kocken gör.