Jullovsslut

6/1 - 10/1

Lördag förmiddag ägnades åt själv valda läxor och läsning. Sen var det kompisar som gällde igen. Tjejernas favoritsysselsättning för stunden är att bedriva restaurang tillsammans med Angelica och Emelie. De har himla skoj men vi vuxna kan bli lite trötta i öronen ibland. Micke och René var kvar hemma för att "leka" på datorn och göra lunch. Jag och Lena flydde fältet och for iväg och åt lunch, fick massage och handlade förnödenheter på marknaden. Ibland vinner man och ibland förlorar man när man väljer nya massageställen, dagens ställe var en halv nitlott. Det är nog så att vi hittat de bästa massörerna, bäst att hålla sig till dem i framtiden.

På kvällen var vi bjudna på grillning till Lena och René, de i sin tur blev hastigt inbjudna vidare till några vänner och vi blev medbjudna dit. Lena och René tog med det vi tänkt grilla och vi tog med en låda öl, det blev knytkalas. Massor med god mat och tilltugg fanns på plats. Bland annat serverades musslor. Micke gillade den delikatessen, själv väntar jag med att prova till ett annat tillfälle. Något annat som var otroligt gott var de revbensspjäll som värden kvällen till ära marinerat, det "hemliga" receptet måste vi försöka erövra. Renés vitlöksbröd var det också strykande åtgång på. Vi var fyra familjer som hade en trevlig kväll tillsammans, mycket engelska fick vi också träna på. Angelica och Emelie blev att sova kvar hos oss till söndagen.

Vår tanke var att ta lokalbussen till Surin för att bada med farmor och Hasse på söndagen men vädret var grått och trist därför blev vi kvar hemma. Tjejerna hade kompisar fram till lunch och de avlöstes av farmor och Hasse som kom förbi på en sen lunch. Vi vuxna åt en egenhändigt tillverkad Papayasallad och kyckling, barnen delade, till Jennies stora sorg, på den sista burken med Bullens Pilsnerkorv och stuvade Ideal-makaroner.

Denna dag blev, som vi på morgonen förutspått, en av de regnigaste på mycket länge därför fick vi på kvällen cykla i ösregn ner till en "hej då träff" med familjen Brodin. Tanken var att vi skulle ses på en "after beach" men regnet gjorde att vi i stället sågs på en restaurang. Vi tog en öl och småpratade någon timme, regnet avtog och barnen kunde spela brännboll på stranden innan det blev för mörkt och dax att äta middag. En trevlig kväll, trotts avsked.

Vädret de senaste veckorna har varit något blåsigt och molnigt därför har vi, under lovet, valt bort snorklingen då vattnet och sikten varit oklar. Temperaturen har legat något under den normala men jag lovar, vi har sluppit frysa ändå. Antar att vi kunnat njuta bra trots något kyligare temperatur, man har sluppit flämta och varit slö.

Lovet är nu slut, det är bara att "upp & hoppa". Jennie och Johanna var som vanligt svårväckta första skoldagen efter lovet. Deras första dag var lite pirrig då de visste att de skulle få fyra nya lärare. Nok, Thailäraren, har slutat. Maria, Göte och Barbro har rest hem till Sverige. Det är bara Mr Lee som är kvar av höstens lärargäng. Tjejerna hade haft en bra dag i skolan och hade lärt känna "sin" nya fröken Nina och några nya barn. Det känns så bra att de trivs i skolan och tycker det är skoj. De hade verkligen längtat att börja skolan igen, för att avsluta sina sju sista veckor. Det roliga är (tycker jag) att de inte är direkt sugna på att åka hem eller resa runt, de vill avsluta terminen här. Lite tankar om längtan efter alla därhemma börjar nu dyka upp. Det blir säkert bra att åka hem när vi ska, även om själva känslan av att vilja stanna fortfarande väger tyngre just nu. Micke känner att det blir helt OK att åka hem, när den dagen kommer.

Efter skolan trampade vi ner till stora vägen för att invänta lokalbussen till Surin för att bada hos farmor och Hasse. Jennie var så hungrig att vi tog en Tuc Tuc i stället för att komma fram fortare. Vår tanke var att äta vid moppestånden nere vid stranden men de hade börjat stänga. Det blev Chicken Satay vid poolen i stället, sen blev det bad tills det började skymma. Vi tog lokalbussen tillbaka till Kamala och cyklade till Deng för att äta middag. Nu var det evigheter sedan vi var där och åt. Hon gör jättegod mat, det som är lite synd är att restaurangen ligger precis vid huvudgatan och att ljudet från bilarna emellanåt gör det lite svårt att höra vad man pratar om (speciellt för mej som hör så illa). Senare på kvällen blev Micke akut kass i magen, vi insåg att det inte kunde vara maten då vi ätit samma mat. Det är flera som varit lite si och så i magen de senaste veckorna och nu har det kanske kommit till oss.

Vi var sugna på en moppe sväng på tisdagen därför trampade Micke ner till byn på morgonen och hyrde en. Tjejerna gillar att åka moppe och var överlyckliga då de fick åka till skolan. Johanna frågade om det var "rivstart" på moppen, Micke provade och, JAa, det var rivstart på den, ha, ha.

Dagens utflykt blev lite kortare än de vi tidigare gjort, vi åkte till Thalang och tittade på keramik, hantverk och trädgårdstillbehör. Jag skulle kunna handla hur mycket som helst, bara jag visste hur jag skulle kunna få hem "eländet". Många fina saker här passar kanske inte hemma men om man "tänker till" finns det massor som kan bli snyggt. När vi tittat färdigt åkte vi mot Bang Tao Beach för att äta på ett "katoy"-ställe. Det var stängt därför åkte vi till Surin och moppestånden istället. Konstigt nog var vi inte hungriga, vi åt därför bara varsin Papayasallad. Efter vår sena lunch hade vi en drygt en timme kvar innan skolan slutade. Jag och Micke åkte en sväng söder ut i Kamala för att titta på lite nya vägar. Vi åkte över berget och hamnade slutligen vid vägen halvvägs mot Patong, vi vände för att åka den lilla vägen tillbaka. PFfffff, flapp, flapp, flapp, flapp. Punka, typiskt. Vi chansade och åkte i alla fall över berget båda två. Då hoppade jag av och började gå, Micke tuffade sakta till vår cykel reparatör för att fixa däcket. Det var en metallflisa som trängt in, vi blev tvungna att byta slangen då jacket var precis bredvid ventilen. Kostnad 120 bath (24:-), tid kanske 10 min. Efter reparationen hann vi till och med svänga förbi vid Pia-Lena och Ronny, för att se var de bor.

På eftermiddagen och kvällen tog vi det lugnt hemma. Josefin och Emelie kom över en sväng till Jennie och Johanna.

Övernattning & invigning av de nya madrasserna.

Mmmm, så gott, bäst att njuta.

Avskedsfest

Brännboll på stranden.

Inspirerande,,,,,

,,,,med trädgårdsplattor.

Vätskepaus mitt på Bang Tao Beach.

Vår räddare i nöden, cykelreparatören.