Hushållsost

13/11 - 16/11

Nu var det länge sedan det var gympa. Förra veckan blev det inställt och veckan före var det lov. Lite sega i bena var vi efter så långt uppehåll, men det var skönt att röra riktigt på sig igen, efter att enbart ha promenerat och cyklat. Micke satt hemma och grejade med datorn. Efter lunch drog vi ner på byn och storhandlade. Vi hade slut på nästan allt, ryggsäckarna var rejält packade innan vi var färdiga och då hade vi inte varit in på marknaden för att köpa kyckling, kött till köttfärs, grönsaker och frukt. Det fick Micke äran att handla på eftermiddagen.

Vår plan efter skolan var att trampa ner till Print för poolbad. Vi hade packat matsäck för att vi skulle kunna åka direkt efter skolan men Jennie hade ont i huvudet så hon ville hem. Micke åkte hem med Jennie och var hemma med henne ett tag innan han for ner på marknaden. Jag åkte till Print med Johanna och en kompis till henne. Tjejerna plumsade direkt ner i poolen och snorklade runt, runt. Vi träffade en trevlig svensk familj vid poolen så jag slapp känna mig "ensam". Jag pratade rätt länge med dem. De frågade om det fanns ost att köpa här någonstans. Jag svarade att det fanns ost på en minimart längre upp men att det oftast var tråkig ost med fädiginplastade skivor. Jag trodde att DOM var ostsugna, så var inte fallet. -"Jag har en hel stor oöppnad hushållsost som jag släpat med mig hit, vill du ha den"? frågade Linda. förvånade jag svarade ungefär -"ö, va, jaa, självklart, då blir tjejerna överlyckliga". Vi fick deras osthyvel också, det är svårt att få tag på osthyvlar i det här landet, har i vilket fall inte sett någon när vi varit på de större varuhusen.

Väl hemkommen med osten blev det stora ögon och leenden på Jennie och Micke. Det enda smörgåspålägg Jennie äter, förutom gurka, är just Hushållsost eller "mormor ost" som vi kallar den.  -"Var har du köpt den", frågade Micke, då berättade jag historien för honom. Dagen till ära mixade Micke kött till köttfärs och gjorde pasta med köttfärssås, gissa vad vi la att smälta på toppen,,,,,,, just det,,,,,, hushållsost. Mmmmm      TACK FÖR OSTEN   familjen Rydén, vi äter den med andakt.

Senare på måndagskvällen for Micke ner på byn för att för att hyra moppe, man cyklar då förbi vid ett par barer där tjejerna alltid ropar -"hello" (inte när jag är själv förstås), när man cyklar förbi. På hemväg med moppen åkte han förbi igen -"hello" ropade de återigen. Vid nästa korsning insåg Micke att det var taskiga bromsar på moppen, det var bara att vända och återigen fara förbi barerna, -"hello", för att byta moppe. Därefter åkte han en omväg hem, för det var lite pinsamt att åka förbi de där barerna igen för fjärde gången på 30 min. Ha, ha, hi, hi.

På tisdagen åt vi, givetvis, ostmackor till frukost. Sen for jag och Micke på moppe tur med Lena & Rene Timmer medan barnen var i skolan. Vi for neråt, tog strandvägen genom Patong och åkte sedan till Karon. Vårt sikte var inställt på Kata Noi Beach och sen skulle vi ta oss upp till Kata "view point" som ligger söder om Kata Noi Beach. Pssss,,,,,, punka, på bakdäcket, undrar om det var jag som var för tung. Hmmm, var kan man laga däcket och hur lång tid kan det ta. Jag och Lena hoppade av mopparna, där i Karon. Våra chaufförer for iväg och letade efter någon som kunde laga däcket. Vi, "spättor" traskade runt och hamnade förståss i "plåtskjulet" där Jennie & Johanna köpte sina "Foppatofflor", ingen shopping denna gång. Våra Chaufförer var snart tillbaka. Det gick, som väl var, ganska snabbt att laga däcket, bara ett litet hål i slangen. Annars tar vissa saker hur lång tid som helst att få ordning på (tänker på nätverket vi fortfarande inte fått) De tog inte ens av däcket för att laga. Meken trixade ut slangen på plats och lokaliserade hålet som fick en lapp över sig, in med slagen igen och i med luft. Micke hade räknat med att besöket skulle kunna kosta mellan 50-100 bath (10-20 kr). Meken ville ha 20 bath (4 kr) för besväret!

Vi for vidare på Karons strandgata och var snart framme i Kata, vi hade ingen karta med oss men vi hittade till Kata Noi ändå. Väl där hände det som händer i bland när man är på mindre ställen i Thailand, vägen tog slut. Det var bara att vända och söka en annan väg upp till utsiktspunkten. Väl där kände vi igen utsikten från några av alla vykort vi sett. Synd nog var det disigt och mindre bra sikt, vi var nöjda ändå. Vi började bli hungriga och for därför längre neröver och hamnade på en liten, mysig strand "Yanui Beach". Det fanns en restaurang på stranden, restaurangvalet blev enkelt. Svårare kan det då vara att välja mat, jag och Micke delade på "Papayasallad" och "Friedrise".

Mätta och belåtna for vi vidare mot Phrom Thep Cape, det sägs att det är mycket vacker solnedgång på denna plats. Vi får hyra bil och fara hit med tjejerna senare för att uppleva den. Det finns också "billig" shopping här i små affärer, lite handlat blev det i alla fall tillslut. När vi var klara i butikerna for vi raka vägen mot matbutiken "Deli" i Patong där man bla kan köpa köttfärs och lite annat smått och gott som västerlänningar uppskattar. Vi köpte popcorn och havregryn. Tiden började närma sig slutet på skoldagen för våra barn, vi gasade hemåt och hann precis fram till skolan tills de slutade. Tjejerna åkte med Micke hem, jag fick vackert traska. På ett ställe efter skolvägen är det några som alltid hälsar             -"Sawadee ka", när vi far förbi. I dag frågade de -"Where is your family?, de har full koll. -"They went home with mororbike with theirs father", sade jag och de blev nöjda.

På eftermiddagen åkte Jennie & Johanna med Micke på varsin moppetur med glass paus. De gjorde läxor och så lekte Johanna med Bratz tillsammans med grannflickan Hanna. Viktor var också över en sväng, han gillar att lyssna på musik på vår dator, han och Micke har rätt lika musiksmak. Till kvällen utökades vår egna meny till Friterad kyckling med strips, efterrätt blev det också, Friterade bananer utan glass, det hade vi ingen.

Onsdag, ja nu känns det som det är dax för en "softdag". En promenad tog vi i alla fall efter vi lämnat tjejerna i skolan. Sen blev det pys på stranden i skuggan under en palm.....ZZZzzzzzzz

Jennie & Johanna hade varsin kompis på besök under eftermiddagen, Josefin & Emelie. Josefin & Jennie gjorde sin läxa medan Johanna & Emelie gjorde "Papayasallad" på sitt sätt. Micke plockade ner två papayor ifrån vårt träd, den ena var på gång att mogna då den började bli orange inuti, den andra var vit i köttet och det är den man faktiskt gör Papayasallad på. Sen spelade de kort tillsammans alla fyra.

Vi åt ute på kvällen då det var fotbollsmöte. Det är cup i Patong nästa helg. Siktet har varit inställt på denna cup hela hösten men några träningar har inte hunnits med förutom träningsmatchen för ca en månad sedan då Micke var domare. Nu kan vi tyvärr inte vara med och beskåda dessa intressanta matcher då vi måste åka på visumresa den helgen. På fotbollsmötet förkunnades mest ingenting, men trevligt var det.

Redan torsdag, ingen yoga i dag heller pga lokalbist, det blev promenad i stället. Vi har funderat mycket på vår visaresa och talat om många alternativ. I slutänden av vår vistelse här är det ett par dagar vi inte har visum till, vi har flera alternativ till hur vi ska lösa detta. På hemväg var vi in på en resebyrå och förhörde oss om lite alternativ och nu börjar det klarna hur vi kan göra.... få se vad det blir.

Väl hemma i huset fick jag ett trevligt telefonsamtal. Jobbarkompis Kicki från grannavdelningen "Gröna" låg nere på stranden med sin syrra och syrrans dotter med kompis. Jag tog en snabbdusch och cyklade ner till dem. Micke skulle till Rene senare och blev därför kvar hemma. Trevligt, trevligt att träffa någon hemifrån. Det är alltid lika roligt att lyssna på på var andra människor varit och vad de har varit med om.  Jag tillbringade dagen med dem tills de skulle fara tillbaka till Kata där de bor. Vi låg på stranden någon timme, sen ville de kolla in "Kamalas GK´s" så vi gick dit. De handlade lite diverse. Därefter promenerade vi tillbaka till stranden och åt en sen lunch. När det var dax för dem att fara hem gick vi till "seven eleven" där Tuc tuc förarna håller till. Bye, bye, hälsa Säter när du kommer hem.

Vi har inte saknat någonting hemifrån, men tänk vad man ändå kan uppskatta en hushållsost.

Kata "view point".

Hemma varnar vi för älg, i Thailand varnas det för elefanter.

Utsikt från lunchserveringen vid Yanui Beach

Friterarkungen,,,,

serverar friterade bananer,,, utan glass.

Papaya kan han också hämta.

Tjejernas egna Papayasallad, kärnorna från en halvmogen & en omogen Papaya.