Sista vecka i Thailand

18/3 - 25/3

Tänk att tvåveckor går så fort, nu är det dax att åka hem. Bara 8 timmar kvar innan vår minibuss hämtar upp oss här på Pennys" för vidare transport till Bangkok. Vi hade köpt bussbiljett till Bangkok men lyxar till de sista timmarna med en egen minibuss då det finns många fördelar, bland annat slipper vi förflytta bagaget ett flertal gånger mellan taxi, färja, buss och åter taxi. Dessutom får vi en "extra" dag här på Pennys med sol och bad. Enda nackdelen är att det blir lite dyrare men det är värt varenda krona, att bli upplockad här och avsläppt vid flygplatsen.

Under vår sista vecka gjorde vi resans utflykt nummer ett tillsammans med Linda, Björn och deras barn Tiffany, 13 år och Edvin, 9 år (äntligen hittade Johanna någon med samma humor att busa med). Tillsammans med dem åkte vi på en delfinutflykt på fastlandet närmare bestämt till Chanthaburi. I utflykten ingick en delfinshow och om man ville bada med delfinerna fick man betala extra. Gissa vad vi valde, mmm, bada med delfinerna så klart. Vårt första intryck när vi såg vattnet vid delfinshowen var -"Hur ska vi kunna bada i så skitigt vatten". Showen var bra på alla sätt men kan inte mäta sig med Kolmården. Båda familjerna hade mindre höga förväntningar inför självaste höjdpunkten, delfinbadet, med tanke på det skitiga vattnet men vi blev glatt överraskade. Vattnet var renare än det vid showen, det kändes viktigt. Dessutom var vi tvungna att klippa de redan superkorta naglarna för att inte skada delfinerna medan vi badade med dem, omtanke kallas det. Vi trodde att vi bara skulle bada med delfinerna en stund och att det skulle vara klart sen men vi fick lära oss hur vi skulle göra för att få delfinerna att göra sina konster. De sprutade vatten på oss, dansade, hoppade och verkade gilla det de gjorde. Det bästa var att få pussar av dem, de är så lena och mjuka. Att "åka taxi" genom att hålla i delfinernas ryggfena var också riktigt skoj, något de flesta drömmer om kan jag förstå. Det var två sorters delfiner, den ena sorten hade ingen "näbb", vi har nog aldrig sett dem förr men de var riktigt busiga, den andra sorten var rosa flasknosdelfiner. Vi fick bada och göra konster med delfinerna i nästan en timme, ett minne för livet vill jag lova.

När vi senare på eftermiddagen åkte "hemmåt" mot Ko Chang stannade vi vid en Buddhapark med många Buddhastatyer i olika konstellationer. Den mest fascinerande var den del med ca 250 munkstatyer, alla med ett personligt ansikte, som sat vända mot en stor Buddha. Det var skoj att knalla runt för att titta på dem och leta likheter.

Vår tanke för sista veckan var att segela på en Kattamaran men vädrets makter gjorde att vi ställde in den trippen, det får vi spara till framtiden. Blåst och regn på havet, nje roligare kan vi ha.

Några kvällar for vi in till White Sand Beach för att äta middag och för att tjejerna skulle få handla slut på sina sista Bath, med sämre lyckat resultat. De hade svårt att finna det de var ute efter. För det mesta var vi kvar på Pennys och myste. Det är så skönt att "inte göra någonting", bara knalla över den lilla gången till restaurangen och beställa den mat man vill ha och sedan koppla av. Efter våra middagar satt vi på uteplatsen eller nere vid den mysiga strandbaren. Killen, Tor gjorde glassar, shakar och drinkar med riktig inlevelse. Allt blandades efter konstens alla regler och smakade verkligen toppen. Helt ok pris också, annars hade vi nog inte hittat dit och fått uppleva hur en välgjord shake eller drink ska smaka utan enbart nöjt oss med våra Chang beer. Favorit drinkarna blev Mai Thai och Pina Colada.

En regnig dag for vi ner till Kai Bay Beach där Jennie och Johanna´s kompisar från Kamala bor just nu. Vi började med att göra flätor på massagestället "Mama", det tog ca två och en halv timme. Där efter åt vi lunch innan vi letade upp familjen Vikner för en kopp kaffe. Våra tjejer byggde sandruiner, spelade kort och gick längst stranden.

Vår sista, hela, dag startade jag och Micke med var sin Thaimassage, därefter fick tjejerna handla upp sina sista pengar på Kai Bay Beach där de hittat vad de letat efter i tre veckor. Shorts, hårband, tröjor, saronger och lite till. De har blivit riktigt duktiga på att pruta själva och ha koll på vad de bör betala för saker. Johanna har blivit en riktig fräckis och vet vad hon ska säga. Hon frågade om priset på en tröja och fick 200 till svar, Johanna kontrade med 100 och damen sa 150. "No, no, 120" blev Johannas bud och kvinnan svarade "Ok, 130". Då säger Johanna något vi själva aldrig sagt men hon har snappat upp från försäljarna "Good for you and good for me, 120", mmm, vad kunde försäljaren säga. Hon skrattade och gav med sig, Johanna vann prutningen.

Susanne, Conny och deras tjejer kom upp till oss på Pennys för att äta lunch och säga hej då. De åker snart också hem men ska först besöka bland annat Ko Maak och Ko Samet. På kvällen, den sista, blev vi bjudna på middag av Penny. Vi fick in tre rejäla rätter att dela på, Tom Ka Gai (kokossoppa med kyckling) Tom Yam (räksoppa) och sedan en stekt räkrätt med ärtskidor. Allt smakade fantastiskt gott, jag är ett helt gäng med mumsiga räkor. TACK FÖR MATEN. Kvällen avslutade vi vid baren där vi träffade ett tyskt par som vi pratade med. Det var även en trevlig svensk familj där. Tjejerna åt glass och underhöll bar killen Tor så fort han inte gjorde goda glassar eller drinkar, han fick rita en massa djur till dem.

Absolut sista dagen bara gottade vi oss vid poolen efter att vi packat allt bagage. Tänk vad tiden bara sprungit iväg de sista sex månaderna, och tänk vad mycket vi fått se och uppleva. Det här med tiden, att den bara "försvinner" kan jämföras med att vara hemma med små barn. Man tar tillvara tiden till varje pris, ändå kommer den där dagen så plötsligt, när tiden är "slut".

Det känns helt OK att vara på väg hem, men KONSTIGT.

Delfinshow, delfiner,,,,

,,,,utan näbb.

Sussie får en puss

Vi "betalar" med småfisk att äta, till delfinerna

Dansande flasknosdelfin,

Johanna får en puss

Mmm, vi kan få dem att hoppa också