Julvecka

18/12 - 21/12

Hej å hå. Julstämning finns inte över huvud taget så här långt, men det märks att dopparedagen närmar sig. Många aktiviteter och tider att passa i skolan, tur att jag och Micke är lediga så vi verkligen enbart kan njuta av dessa aktiviteter i stället för att, som hemma, pussla för att få tiderna att fungera.

Vissa dagar följer någon form av rutin som t ex måndagen med gympa för mig på förmiddagen. Efter gympan tog jag mig ann den STORA tvätthögen, det är lika skönt att bli av med den här nere som hemma. Allt tvättas, precis som hemma, på en gång så är det klart för ca en vecka. Det går bara inte att ändra på det tänket men det funkar bäst för oss och vi känner oss lediga sen.

Efter skolan hade Johanna två kompisar med sig hem, Emelie T. och Vilma. De hade verkligen skoj tillsammans, bra att de kan vara tillsammans fler. De åt mellanmål med fniss och glade miner. Jennie satt vid datorn, gjorde läxa och läste bok. Mot kvällen lagade vi mat hemma, Pasta med köttfärssås stod det på dagens meny.

Det känns som vi mer eller mindre har "glömt bort" att vara på stranden och bara njuta av väder, vind och hav. Därför bestämde vi oss för att tisdagen skulle ägnas åt stranden. På morgonen samlades alla skolbarn vid "Fantasea" för att medverka i Kamala Festival. De gick med i en parad som visar vad som finns att göra här i Kamala. Det var nästan som Karnevalståget vi är vana med på "Säter Triathlon" med undantag för maskeraden. Här fick alla hotell, barer, restauranger, massage ställen , skolor mm chansen att visa upp att de finns. En trevlig reklam parad skulle man kunna säga. Paraden tog kanske en timme, de fick vatten att dricka efter vägen och det behövdes. Johanna passade på att hälla en flaska över sig också, det var bästa svalkan för henne. Paraden slutade vid parken mitt i byn, där samlade skolan ihop sig för busstransport tillbaka till skolan för en fortsatt vanlig skoldag. Jag och Micke fortsatte till stranden för en heldag.När skoldagen var slut hämtade vi tjejerna för att avsluta eftermiddagen på stranden. Den här dagen har gett skinnet en lite brunare nyans.

Mot kvällningen packade vi ihop våra saker, bytte om och promenerade mot parken i byn. Vi var några familjer som åt middag tillsammans där. Middagen bestod av diverse skilda rätter. Restaurangerna marknadsförde sig genom att bjuda på smakprover från sina restauranger, vi lät oss väl smaka. Efter maten kastade vi pil, vinst varje gång. Alla som kastade fick välja något ur en korg, vi valde små tomtevättar. Tjejerna hoppade dessutom hoppborg, eller hoppberg kanske man snarare skulle kalla det. Det blev lite sent, det var bara för Jennie och Johanna att hoppa i säng när vi kom hem.

Åter har vi bestämt oss för en strand dag men först fixade vi med lite kort. Det tog längre tid än vi trott, allt verkade krångla till sig. Hemma tig det tid att "redigera" korten och väl vid fotoaffären var det fel format på dem. När allt var färdigt var det nästan tid för lunch. Vi åt en tidig lunch hos vår moppetant som vi inte sett på ett tag. Efter lunch tog vi varsin solstol på stranden och pyste tills det var dax att hämta barna.

Det blev en lugn eftermiddag hemma, innan vi mötte upp Inger och Hasse vid Print för att äta middag. De var tillbaka vid Print efter ca en vecka på Karon. Vi gick ner till stranden och beställde middag. Medan vi väntade på maten läste Jennie alla brev från klassen, hon uppskattade verkligen dessa brev. Jag, Micke och Johanna letade vit kjol till Jennie i några strandbutiker och hittade faktiskt en som hon gillade, Johanna ville ha lika kjol, fast blå, det gav bra prutläge. Efter middagen var Jennie med på scenen i parken då WINFYskolan hade Luciaframträdande (det var till detta Jennie skulle ha kjolen). De är otroligt duktiga på sitt framträdande med många engelska sånger. Efter deras framträdande kastade vi lite mer pil innan vi åkte hemåt, åter en sen kväll.

Jag var med på sista Yogapasset före jullovet på torsdagen. Vi var bara fem personer med då det var flera som var och julhandlade. Lite shopping sugen kände jag mig då jag trampade hemåt. Därför blev jag glad då Micke berättade att vi kunde hyra moppe och lämna tjejerna på Print hos farmor på lördagen, nått extra att se fram emot. Inger och Hasse kom förbi till lunch, Hasse for vidare för att titta efter vägbyggen medan Inger var kvar och åt med oss. Därefter följde Micke henne till skolan, hon ville se hur Jennie och Johanna hade det där.

På kvällen var vi på invigning av en ny restaurang, The swedish bar and restaurant. Jennie och Johannas klasskompisars föräldrar har startat den. De har både Thai mat och västerländsk mat på menyn. Maten var jättegod och om man vill äta västerländsk mat här så ska man gå dit, det smakar som hemma.

Paradspets med dans och musik

Barnorkester

Jennie i paraden

Johanna i paraden

Thailändsk skola

Blomsterflickor

Polis på en nygammal moped

Volvo eller Saab? Självklart hyllas kung Bhumibol

Ballonger,,,,,

ballonger,,,,,

Ballongsnubbe.

Vädersläpp

Jennie, Johanna, Angelica, Emelie, Wilma, och Adam i Tsunamimonumentet

Dans framförd av Thaibarn

Phuket winfy school  framför lucia för internationell publik

Asiatisk dans

Hoppborg med en skidåkare, passande?

Pilkastning, vinst varje gång

Blir jag lockig nu?

Restaurangpremiär på "The swedish restaurang"